Geen goed personeel te vinden!? Op deze manier lukt het wèl

Door: Peter
Vacatures? Met een traditionele advertentie sla je in de huidige arbeidsmarkt nog geen deuk in een pak boter, zo merken steeds meer ondernemers. Om vandaag de dag aan goed personeel te komen, moet je goed voorbereid voor de dag komen met een sterke wervingscampagne. Hoe je dat efficiënt en effectief doet, lees je in dit artikel.

Voor veel ondernemers is het vinden van goed personeel tegenwoordig de grootste uitdaging, groter zelfs dan het vinden van nieuwe klanten. De arbeidsmarkt is krapper dan ooit, waardoor het binnenhalen van nieuw talent nooit moeilijker was dan nu. Vroeger stonden de sollicitanten in de rij voor een beschikbare baan, maar tegenwoordig staan de werkgevers in de rij voor die ene sollicitant.

Daarom zien steeds meer werkgevers de noodzaak van een goed proces rondom werving en selectie, waarmee het wèl lukt om de beste werkzoekenden uit de markt te halen. Twee dingen zijn daarbij van belang: employer branding en, als je eenmaal vacatures hebt, een inhoudelijk sterke wervingscampagne. We lichten ze beide toe.

Proactief, online èn offline

Vooropgesteld: een goede wervingscampagne is niet een eenmalige uiting op slechts één plek of platform. In het digitale tijdperk is het van belang een goede mix van online en offline middelen in te zetten, die elkaar versterken en dus echt samenwerken. Dat is nog niet zo eenvoudig. Een vacaturetekstje opstellen kan iedereen wel. Maar een effectieve set van communicatiemiddelen en -momenten samenstellen, vergt veel tijd en moeite.

Een goede wervingscampagne begint eigenlijk al voordat je überhaupt een eerste concrete vacature hebt om te vullen. Veel ondernemers komen pas in actie als iemand ontslag neemt of als het bedrijf gaat uitbreiden en meer personeel nodig heeft. Ze gaan dus reactief te werk in plaats van proactief. Het werven van nieuw personeel wordt echter stukken eenvoudiger als je ruim daarvoor al goed hebt nagedacht over de vraag wat jou als werkgever uniek maakt en hoe je werkzoekenden het best zou kunnen overtuigen om bij jou te solliciteren. Dat noemen we employer branding, hèt middel waarmee je je werving en selectie proactief maakt in plaats van reactief.

Employer branding: waarom zou je voor jou willen werken?

Employer branding komt neer op het in markt zetten van jouw bedrijf als werkgever. Normaliter doe je aan marketing om je producten en diensten aan te bieden. In dit geval gaat het om je bedrijf als plek om te komen werken. Dat is belangrijk, want de werkzoekende van tegenwoordig kan kiezen uit tal van werkgevers. Je hebt dus waarschijnlijk hevige concurrentie.

Om jouw bedrijf aantrekkelijk te maken om überhaupt een sollicitatie naar te versturen, moet je aansluiting vinden bij de voor jou geschikte kandidaten in de arbeidsmarkt. Veel werkgevers vissen in de vijver van twintigers en dertigers: generatie Z en de millennials. Die vinden vaak andere dingen belangrijk dan de generatie ervoor, die hoofdzakelijk keek naar basissalaris en een beetje naar secundaire arbeidsvoorwaarden.

Tegenwoordig vinden veel werkzoekenden het bijvoorbeeld belangrijk om voor een duurzaam bedrijf te werken. Ook bedrijven waar hybride werken wordt gestimuleerd, evenals ontwikkelen en doorgroeien, hebben een streepje voor. Daarnaast waarderen ze werkgevers die flexibel omgaan met werktijden en -locaties. Dat zijn allemaal zaken die je, als ze inderdaad van toepassing zijn op jouw bedrijf, kunt benadrukken in je employer branding. Dat begint met een mooie, strakke ‘Over ons’-landingspagina op je bedrijfswebsite, maar moet ook worden verwerkt in je vacatureteksten, in social uitingen én – heel belangrijk – in je mond-tot-mondreclame. Mooie beloftes over hybride werken of doorgroeimogelijkheden moet je dus ook echt nakomen!

Een vacature! En nu?

Vacatures ontstaan altijd op moment dat het niet uitkomt. Als je je employer branding al enigszins op peil hebt, is dat natuurlijk een pré, maar alsnog kan het wervingsproces dan veel tijd in beslag nemen: tijd die je niet aan inhoudelijk werk kunt besteden.

Zodra duidelijk is dat er een vacature gaat ontstaan, is het zaak om direct met een duidelijk wervingsplan te komen en dat ook in werking te stellen. Zo’n plan bestaat uit een overzicht van welke communicatiemiddelen je wanneer wilt inzetten en welke boodschap je op die manier wilt verspreiden. Dat kunnen zowel online als offline middelen zijn – sterker nog, de beste wervingscampagnes spelen zich juist zowel online als offline af. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een speciale landingspagina behorende bij je vacatures;
  • Posts op verschillende social media, waarbij je steeds met een iets andere invalshoek je openstaande vacatures onder de aandacht brengt;
  • Vermeldingen in je nieuwsbrief;
  • Advertenties in lokale kranten en andere media;
  • Samenwerkingen met lokale (studie-)verenigingen om kandidaten actief te benaderen.

Kortom: om aan die ideale kandidaten te komen, zul je veel uit de kast moeten halen, maar met een goed plan kun je echt het verschil maken in de arbeidsmarkt.

Opvallen en onderscheiden

In alle gevallen is het van belang om creatief te zijn en boven het maaiveld uit te steken met je wervingscampagne. Vacaturebanken en banensites staan bomvol dodelijk saaie vacatureteksten die stuk voor stuk op elkaar lijken, dus je zult moeten opvallen met unieke content om niet op te gaan in die menigte.

Dat doe je door een originele insteek te kiezen bij al je uitingen, te zorgen voor een goed grafisch ontwerp voor al je content – online en offline – en je employer branding doorlopend op peil te houden. Hulp nodig bij het neerzetten of uitvoeren van een wervingscampagne voor jouw bedrijf, of op zoek naar meer tips over employer branding? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen je graag!

 

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

19 januari 2023
Ook in het laagseizoen je restaurant elk weekend volgeboekt? Zo pak je dat aan
Als horecaondernemer heb je natuurlijk het liefst dat elke maand net zo druk is als de traditioneel drukke decembermaand. De realiteit ligt ...
03 januari 2023
Prijswijzigingen 2023
Wij werken we continu aan de verbetering van onze dienstverlening. Graag garanderen we je ook in 2023 de beste marketing en service, zoals ...
19 december 2022
Nooit meer mailproblemen? Stap eenvoudig over naar Office365
Reserveringen die niet doorkomen, bestellingen die niet zijn ontvangen en klanten die jou mailen maar nooit antwoord krijgen: problemen met ...