Je website staat online! … maar wat nu?

Door: Peter
Een nieuwe website online brengen is één, maar het onderhoud van die website is vervolgens net zo belangrijk. Als je een website slecht of zelfs niet onderhoudt, resulteert dat in een afname van traffic, een slecht imago en uiteindelijk eenvoudigweg minder klanten en omzet. Zonder nieuwe content en optimalisaties bloedt een website dood en wordt deze waardeloos voor je onderneming.

Een compleet nieuwe website opbouwen is een hoop werk. Onze klanten vieren het moment dat die online gaat dan ook vaak als een soort afsluiting. Dat is heel begrijpelijk, maar een website online zetten zou tegelijkertijd een startsein moeten zijn: nu begint namelijk het onderhoud, het up-to-date houden en het optimaliseren van je site. Je wilt immers iets bereiken met je website: traffic, naamsbekendheid, een goed imago, meer klanten en uiteindelijk meer omzet. Dat bereik je alleen door je zojuist gelanceerde site ook goed en geregeld te onderhouden.
Een website die je niet onderhoudt, is binnen mum van tijd verouderd en achterhaald. Informatie klopt niet meer, linkjes zijn dood en je voldoet niet aan de laatste technische standaarden. Dat laatste kan ervoor zorgen dat bezoekers veiligheidsmeldingen te zien krijgen van hun browser of je site zelfs geheel niet kunnen bereiken. Ook kan het voorkomen dat je website op de nieuwste generatie mobiele toestellen of tablets niet meer goed wordt weergegeven. Bovendien heeft Google het niet zo op sites die zelden tot nooit onderhouden worden, dus het zal de vindbaarheid van je website ernstig schaden.
Daarom start je het best al zodra je website online staat met het onderhoud ervan. Maar waar bestaat dat onderhoud allemaal uit?

Technisch en inhoudelijk, dagelijks en periodiek

Grofweg bestaat website-onderhoud uit twee soorten activiteiten: technische verbeteringen en contentmanagement. Contentmanagement doe je idealiter wekelijks, bijvoorbeeld door een blog te publiceren of nieuwe foto’s van afgeronde klussen te plaatsen. Technische verbeteringen voer je periodiek door, bijvoorbeeld twee keer per jaar, vaak samen met de partij waar je je websitebeheer hebt ondergebracht.
Onder website-onderhoud vallen allerlei verschillende klusjes. Dat varieert van kleine, redelijk eenvoudige aanpassingen tot groot jaarlijks onderhoud waarvoor een site wellicht even uit de lucht moet. Net als een auto heeft ook een website namelijk af en toe een grondige check-up en noodzakelijk onderhoud nodig. Zie het als een APK: als je die periodiek uitvoert, ben je grote problemen ruimschoots voor en voorkom je dat je website op een gegeven moment niet meer goed functioneert. Kortom: periodiek onderhoud op je website is eenvoudigweg een must.
De vijf meest voorkomende soorten onderhoud, op zowel technisch als inhoudelijk gebied, hebben we hieronder op een rij gezet.

Contentcreatie: deel je kennis en portfolio

Het klinkt als een no-brainer, maar verreweg de meeste eigenaren van bedrijfswebsites laten het na: structureel nieuwe content online zetten. Dat kan een wekelijkse blog zijn, maar ook nieuwsberichten over bedrijfsactualiteiten. Wat ook erg goed werkt: na elke succesvol afgeronde klus een korte beschrijving, inclusief mooi fotomateriaal, op je website zetten.
Daardoor zien bezoekers en klanten dat je bedrijf actief is en maak je een professionele indruk. Ondertussen werk je ook automatisch aan een goed gevulde portfolio-pagina. De content die je plaatst, moet je vervolgens uiteraard promoten via andere kanalen, zoals je nieuwsbrief, social kanalen of e-mailcampagnes. Traffic naar je website lokken, hoort ook bij goed websitebeheer.

Foto’s: show, don’t tell

Je kunt schrijven dat je mooie huwelijkstaarten maakt, maar beter zorg je voor schitterend fotografie. Show, don’t tell. En zo werkt het in nagenoeg elke branche: foto’s zeggen meer dan woorden. Daarom is het belangrijk om elke pagina op je site te voorzien van beeldmateriaal, dus ook elke nieuwe blog of landingspagina die je toevoegt.
Het is dan wel belangrijk je fotomateriaal up-to-date te houden. Je wilt immers geen achterhaalde fotografie op je site hebben staan. Denk aan foto’s waarop het oude bedrijfspand staat, de vorige eigenaar, medewerkers die inmiddels uit dienst zijn of producten die je al een tijd niet meer verkoopt.

Any device, mobile first

Bijna wekelijks komen er nieuwe mobiele apparaten op de markt. Nu hoef je natuurlijk niet bij elk nieuw device je hele website opnieuw te testen, maar als er een geheel nieuw type apparaat op de markt komt, wil je wel dat je website daarop goed te bekijken is. Denk bijvoorbeeld aan opvouwbare telefoons met afwijkende displayformaten. En omdat verreweg de meeste websitebezoekers tegenwoordig via een mobiel apparaat binnenkomen, moet elke website sowieso mobile first worden opgebouwd. Dat houdt in: hoe je website er op mobiele devices uitziet, heeft altijd prioriteit boven het computerscherm.

Internationale groei

Doe je (ook) zaken met buitenlandse klanten of is het een optie voor in de toekomst? Dan moet je website een internationale insteek hebben. Bijvoorbeeld door duidelijk te maken dat je je producten ook naar het buitenland verzendt en, als je een webshop hebt, betaalopties in te bouwen die buiten Nederland gangbaar zijn.
Ook kun je een meertaligheidsoptie overwegen. Er zijn tools op de markt die automatisch vertalen, maar vaak komt er ook nog wat handwerk aan te pas. Vertaalmachines werken tegenwoordig goed, maar nog altijd geen honderd procent. Een meertalige site hebben betekent wel dat je meer pagina’s hebt om te onderhouden en dat je met meer dingen rekening moet houden als je je website aanpast.

SEO: maak van Google je vriend

Dode linkjes, video’s die niet meer werken of teksten die niet zijn afgestemd op de laatste innovaties in Google: allemaal voorbeelden van achterstallig onderhoud dat uiteindelijk het succes van je website ondermijnt. Professioneel website-onderhoud betekent ook dat je je website SEO-vriendelijk houdt en inspeelt op de laatste ontwikkelingen op het gebied van online zoekmachines. Google ontwikkelt zich doorlopend, dus daar zul je qua content geregeld mee aan de slag moeten.

Website-onderhoud zelf doen of deels uitbesteden?

Een website goed onderhouden, vergt minimaal wekelijks, maar eigenlijk dagelijks wel even aandacht. Veel ondernemers kiezen ervoor om in ieder geval een deel van dat onderhoudswerk uit te besteden. Dan gaat het vaak sowieso om de technische kant van de website: ervoor zorgen dat de website goed werkt, snel laadt en zich op alle nieuwste devices mooi toont. Het complete pakket aan onderhoudswerk uitbesteden, inclusief contentcreatie en contentmarketing, kan natuurlijk ook. Dan heb je nergens meer omkijken naar, maar het brengt natuurlijk wel kosten met zich mee.
Vind je complete uitbesteding iets te veel van het goede, maar wil je wel graag dat er geregeld iemand je website naloopt op problemen die je moet verhelpen? Dan is het warm aan te bevelen om bijvoorbeeld jaarlijks een webdesigner te vragen om een soort APK-check uit te voeren. Dan heb je geen maandelijks terugkerende kosten, maar behoed je je website wel tegen al te veel veroudering.

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

19 januari 2023
Ook in het laagseizoen je restaurant elk weekend volgeboekt? Zo pak je dat aan
Als horecaondernemer heb je natuurlijk het liefst dat elke maand net zo druk is als de traditioneel drukke decembermaand. De realiteit ligt ...
03 januari 2023
Prijswijzigingen 2023
Wij werken we continu aan de verbetering van onze dienstverlening. Graag garanderen we je ook in 2023 de beste marketing en service, zoals ...
19 december 2022
Nooit meer mailproblemen? Stap eenvoudig over naar Office365
Reserveringen die niet doorkomen, bestellingen die niet zijn ontvangen en klanten die jou mailen maar nooit antwoord krijgen: problemen met ...