Sommige restauranthouders – vooral die in toeristische gebieden, zoals op Texel – kiezen ervoor om tijdens het laagseizoen hun zaak te sluiten. Dan drukt de kosten en in een maand als januari is er toch niet veel te verdienen. Dat is natuurlijk een manier om het laagseizoen te lijf te gaan, maar het is niet ideaal. Zo is het bijvoorbeeld lastiger om goed personeel aan boord te krijgen en te houden wanneer je niet het hele jaar open bent. En voor gasten die onverhoopt voor een dichte deur staan, is het ook niet de beste kennismaking met je restaurant. Voor wie creatief en ondernemend genoeg is, is er ook in het laagseizoen omzet te draaien. Hoewel je het succes van het échte hoogseizoen waarschijnlijk nooit overtreft, is winst uiteindelijk gewoon winst en wie altijd geopend is, maakt ook het meeste kans op terugkerende gasten. Maar hoe pak je dat nu aan?
Tip 1: Basis op orde!
Veel potentiële gasten zijn in het laagseizoen niet actief op zoek naar een avondje uit met een hapje en een drankje. Dat maakt het des te belangrijker om de drempel om bij jou te reserveren zo laag mogelijk te houden. Kortom: zorg ervoor dat je openingstijden kloppen, je vermeldingen op andere platforms (The Fork, TripAdvisor, Google My Business, et cetera) tiptop in orde zijn en dat je social kanalen actueel zijn.
Heb je al directe reserveringsknoppen op je Facebook- en Instagramprofiel? Zo nee, regel dat dan meteen.
Tip 2: Vernieuw je website en zorg voor extra digitale zichtbaarheid
Laagseizoen betekent ook dat veel concurrenten hun deuren sluiten, minder adverteren en minder online actief zijn. Dat maakt het een uitgelezen moment om juist extra op te vallen richting je doelgroep: er is minder concurrentie op de marketingsnelweg! In het laagseizoen geef je daarom je webdesign een make-over, ververs je de inrichting van je restaurant of vernieuw je je gevelbelettering. Uiteraard om er daarna lekker veel ruchtbaarheid aan te kunnen geven, bijvoorbeeld via je social kanalen.
Zorg ervoor dat je het laagseizoen gebruikt om dit soort dingen te regelen, en communiceer daar op een leuke, actieve manier over. Daarvoor zijn social media bij uitstek geschikt. Je werkt dan aan je merkbeleving en bouwt positieve associaties met jouw bedrijf op. Dat levert je zowel op de korte als de lange termijn extra klanten op en zorgt ervoor dat je ook tijdens laagseizoenen in het achterhoofd zit bij je gasten.
Tip 3: Speel in op de tijd van het jaar
Goede voornemens, geld besparen, een balansmaand of dry january: mensen hebben in het begin van het jaar altijd erg veel redenen om niet de horeca op te zoeken. Maar wat nu als je daar op een dusdanig leuke manier op in weet te spelen dat ze dat juist wél gaan doen, bijvoorbeeld met een speciaal Goede Voornemens Menu? Gezonde, vegetarische gangen met bijpassende drankjes waar geen druppel alcohol aan te pas komt.
Of wat dacht je van mensen die jarig zijn in januari? Die hebben elk jaar hun huiskamer vol zitten met gasten die niets willen drinken, aan het lijnen zijn of überhaupt even klaar zijn met sociale gelegenheden. Kun je daar leuk op inspelen, met een ludieke korting voor alle arme zielen die in januari hun verjaardag vieren?
Speel dus in op de tijd van het jaar, wees creatief met je marketing en doe iets unieks. Dat versterkt uiteindelijk de binding met je gasten en zorgt ervoor dat je opvalt ten opzichte je concurrenten, omdat zij dat unieke niet bieden.
Tip 4: Kijk of er een evenement is waarmee je gasten kunt genereren
Uiteraard is december de maand van de kerstmarkten en andere evenementen, maar ook in het laagseizoen wordt er meer dan genoeg georganiseerd. Wellicht is er een evenement waar je als restaurant aan kunt deelnemen of bij kunt aanhaken? Denk daarbij outside the box, het hoeft niet per se een foodtruck-evenement of andere culinaire gelegenheid te zijn.
Wat dacht je van een filmfestival in jouw regio waar je de catering kunt verzorgen? Nieuwjaarsrecepties van grote ondernemingen? Ook al haal je alleen je kosten eruit en maak je geen winst, dan zijn dit alsnog uitstekende manieren om aan je naamsbekendheid te werken en nieuwe gasten voor de toekomst te werven.
Tip 5: Organiseer iets voor je vaste gasten
Heb je inschrijvers op een nieuwsbrief, een schare volgers op social media of een aantal vaste gasten die bijvoorbeeld vaker bij je hebben gereserveerd? Het laagseizoen is hét moment om ze iets leuks aan te bieden. Een speciale avond waarop je nieuwe gerechten uitprobeertbijvoorbeeld, of een vriendenkorting als ze samen met wat familie of vrienden een avond komen eten.
Als je je vaste gasten, die jouw restaurant waarschijnlijk al een warm hart toedragen, op deze manier voor je wint, zul je zien dat ze op termijn voor extra gasten gaan zorgen en vaker bij je terugkomen. Investeer dus in die relatie en laat tegelijkertijd zien dat je ze waardeert.
Bonustip: zet alvast een leuke actie in de steigers voor volgend jaar
Het laagseizoen begint natuurlijk eigenlijk al in het hoogseizoen. Dat houdt in dat je, met de kennis van nu, aankomend hoogseizoen eigenlijk al zou moeten beginnen met het planten van de zaadjes die je door het volgende laagseizoen gaan helpen. Geef gasten die tijdens de drukke periode bij je komen eten bijvoorbeeld een voucher mee waarmee ze binnen een half jaar kunnen terugkomen en dan het eerste rondje drank gratis krijgen, of tien procent korting op de hele rekening.
Wat kun je met je gasten tijdens het hoogseizoen doen om ervoor te zorgen dat ze tijdens de rustigste momenten nog eens bij je terugkomen? Als je het kunt opbrengen om nu al actief met die vraag aan de slag te gaan, dan wordt het eerstvolgende laagseizoen waarschijnlijk een onverwacht succes.
Reacties
Reageer op dit bericht