Instagram Reels, wat is dat en hoe werkt het?

Door: Peter
Reels is een relatief nieuwe optie in Instagram die razendsnel aan populariteit wint. Het levert steeds meer viral content op en als serieuze Instagrammer kun je Reels eigenlijk niet meer negeren. Maar wat is het precies en hoe zet je het in op je zakelijke Instagram-account?

In de kern is het concept van Reels heel eenvoudig: korte video’s op Instagram, vergezeld door muziek en eventueel stickers of andere visuele effectjes. Ze mogen maximaal zestig seconden duren en je monteert ze in een handomdraai eigenhandig in de app. Klinkt bekend? Een beetje als TikTok? Dat kan kloppen: het lijkt erop dat Instagram zich heeft laten inspireren door de stormachtige groei van TikTok. Net zoals Facebook sinds een tijdje ook is uitgerust met het Stories-concept van Instagram.

Als je social media zoals Instagram zakelijk gebruikt, bijvoorbeeld als marketingtool voor je onderneming, zijn innovaties zoals Reels aan de ene kant fijn. Ze geven je extra mogelijkheden en houden het platform modern. Aan de andere kant kan het een valkuil zijn: je moet de nieuwe opties onder de knie krijgen en je moet wellicht je social media marketingstrategie herzien, want daar heb je zo’n nieuwe optie natuurlijk niet in verwerkt. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk om Reels toe te passen als zakelijke Instagrammer? Daar zijn drie hoofdredenen voor.

Drie redenen om Instagram Reels te gebruiken

  1. Reels wordt alsmaar populairder op Instagram. Dat gebeurt vaak met nieuwe opties op social media: ze worden eerst alleen door wat pioniers en toonaangevende gebruikers ingezet, maar langzaam maar zeker adopteert alles en iedereen ze. Dat vergroot de kans dat Reels-content viral gaat. Reels ontlokken bijvoorbeeld gemiddeld 22% meer engagement dan traditionele Instagram-content. Als je Reels dus niet inzet, haal je niet het optimale uit Instagram.
  2. Het gebruik van Reels is belangrijk voor je imago. Als je bij het oude blijft en niet meebeweegt met de nieuwste ontwikkelingen, zien je volgers dat natuurlijk. Het zou kunnen dat ze je bedrijf dan op termijn ouderwets gaan vinden. Het liefst wil je overkomen als modern en als trendsetter. Dan moet je Reels sowieso van tijd tot tijd inzetten.
  3. Als je Reels niet gebruikt, verslechter je je concurrentiepositie. Je concurrenten gebruiken het namelijk waarschijnlijk wél. Dus ook al heb je ontzettend goede Instagram-content en zijn je volgers allemaal laaiend enthousiast, dan nog maak je het jezelf lastiger ten opzichte van je concurrenten als je Reels niet inzet.

Wat is een goede Instagram Reel?

Zomaar in het wilde weg een Reel starten en online gooien, is zelden een goed idee. Toen je ooit begon met Instagram voor je bedrijf, heb je – als het goed is – ook even goed nagedacht over hoe je te werk wilde gaan. De beste social media marketing voer je immers uit met een gedegen strategie.
Dat geldt ook als je voor het eerst een optie in gebruik gaat nemen die je nog niet eerder hebt aangewend. Want je wilt natuurlijk dat je eerste Reel direct een voltreffer is. Maar wat maakt een Reel dan goed?
Allereerst is het goed om de conventies te kennen. Een Instagram Reel is kort: je kunt kiezen tussen vijftien, dertig of zestig seconden. In die maximaal zestig seconden wil je de aandacht trekken, je volgers verrassen én aanzetten tot interactie. Dat leidt direct tot een vaak gemaakte fout: standaard voor zestig seconden gaan, want je hebt immers ‘zóveel te vertellen’. Realiseer je echter dat hoe langer je Reel duurt, hoe kleiner de kans is dat mensen ‘m tot het einde bekijken.

Daarnaast is een goede Reel van tevoren ook goed overdacht, creatief gemonteerd en inhoudelijk opvallend. Maar hoe bereik je dat en hoe ga je dan precies te werk?

Hoe maak je een Instagram Reel? Vijf stappen

Een goede Reel maken doe je in vijf stappen:

  1. Maak een script. Het is goed om van tevoren te bedenken wat je wilt filmen, wat je eventueel wilt zeggen en hoe je dat wilt overbrengen. Je hoeft niet elk woordje uit te schrijven, maar zorg wel dat je de structuur van je Reel noteert. Als je al wat ervaring hebt met bijvoorbeeld vloggen, kan een ruw overzicht van je Reel ook al volstaan.
  2. Kies de locatie(s) waar je gaat filmen. Let daarbij niet alleen op een goede achtergrond, maar let ook op belichting en achtergrondlawaai. Als je iets gaat zeggen tijdens je Reel, moet dat goed verstaanbaar zijn. Ook wil je niet tegen de zon in filmen.
  3. Maak je opnames. Als je al wat Instagram-ervaring hebt, wijst dit zichzelf. Je maakt eerst alle afzonderlijke opnames die je nodig hebt.
  4. Verwerk je opnames tot één montage. Hiermee knip en plak je de beelden op de door jou gewenste manier in elkaar. Dit kan direct in Instagram, of met een afzonderlijke app. Je moet in dat laatste geval wel de beelden ook buiten Instagram geschoten hebben.
  5. Voeg effecten toe. Dat kunnen zowel visuele effecten (bijvoorbeeld stickers of invliegen tekstjes) zijn, maar ook muziek.

Let op: Het kan voorkomen dat je muziekkeuze in Instagram maar heel beperkt is. Dat komt doordat verschillende typen accounts uit verschillende muziekbibliotheken kunnen putten. Zorg ervoor dat je account op 'ondernemer' zet voor de meest uitgebreide bibliotheek. Lees hier hoe dat werkt 'Instagram reels muziek niet beschikbaar?!'

Klaar met monteren? Dan ben je klaar en kun je publiceren. Je eerste Instagram Reel is een feit!

Hulp nodig?

Klinkt het allemaal nog wat ingewikkeld, heb je aanvullende vragen of wil je gewoon eens wat advies op maat over marketing via Instagram? Tal van ondernemers maken gebruik van onze hulp op het gebied van social media marketing, dus schroom niet om contact op te nemen!

 

 

 

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

19 januari 2023
Ook in het laagseizoen je restaurant elk weekend volgeboekt? Zo pak je dat aan
Als horecaondernemer heb je natuurlijk het liefst dat elke maand net zo druk is als de traditioneel drukke decembermaand. De realiteit ligt ...
03 januari 2023
Prijswijzigingen 2023
Wij werken we continu aan de verbetering van onze dienstverlening. Graag garanderen we je ook in 2023 de beste marketing en service, zoals ...
19 december 2022
Nooit meer mailproblemen? Stap eenvoudig over naar Office365
Reserveringen die niet doorkomen, bestellingen die niet zijn ontvangen en klanten die jou mailen maar nooit antwoord krijgen: problemen met ...