Wat zijn de beste tijdstippen op social media?

Door: Irisabella
Facebook, Twitter, Youtube en Instagram. We kennen deze populaire sociale media allemaal! Als je een bedrijf hebt, kunnen deze social media- kanalen erg belangrijk zijn voor jouw. Je kan je producten laten zien door middel van posts, video’s plaatsen over jouw bedrijf, iedereen up to date houden door korte berichtjes en een ‘Instagram storie’ plaatsen om te laten zien wat je allemaal doet vandaag. Er zijn dus genoeg ideeën! Nu is de vraag wanneer eigenlijk het beste moment is om zo’n berichtje te plaatsen. In deze blog gaan we dieper in op het juiste tijdstip van plaatsen op social media.

Tijdstip op Facebook

Wanneer je een Facebook- pagina hebt is het handig om te weten wat de beste tijd is om een bericht op je pagina te plaatsen. De beste tijd is natuurlijk wanneer de meeste fans (volgers) online zijn. Op Facebook kun je precies zien op welke dag en tijdstip de meeste fans van je Facebookpagina online zijn en je dus het beste een bericht kunt plaatsen. Om dit te bekijken ga je naar de Facebookpagina en direct bovenaan de pagina op ‘'Statistieken bekijken’' klikken. Klik vervolgens op het tabblad 'Berichten' om te bekijken welke dagen en tijden je fans tegelijkertijd online zijn.

Tijdstip op Instagram

HopperHQ, een Instagram- planningwebsite, heeft onderzoeksresultaten die ons gaan helpen voor het plaatsen van berichtjes. Het bedrijf analyseerde meer dan 1,2 miljoen berichten die via hun systeem gepland werden. Voldoende materiaal dus om een betrouwbare inzicht te krijgen in factoren die likes geven. Volgens HopperHQ plaats je een foto doordeweeks het best op Instagram tussen 18:00 en 19:30 uur. In het weekeinde post je het best om 11:00 uur ‘s ochtends voor de meeste likes en comments. Op deze uren zijn de meeste mensen die hun feed checken. Voor video’s geldt dat je die het beste buiten kantoor- en schooluren plaatst, simpelweg omdat die op kantoor of school minder snel bekeken (kunnen) worden.

Tijdstip op Youtube

In 2017 is er een analyse gemaakt om te kijken wat de beste tijden en dagen zijn om een video te plaatsen op YouTube. Natuurlijk mag je zelf bepalen wanneer je een video plaats, maar volgens het onderzoek heb je op deze tijden de beste kans om de meeste views te krijgen.

  • Maandag, dinsdag en woensdag: 14:00-16:00
  • Donderdag en vrijdag: 12:00-15:00
  • Zaterdag en zondag: 09:00-11:00

Tijdstip op Twitter

Onderzoeksbureau Social Caffeïne heeft goed gekeken naar de verschillende social media, waaronder Twitter. Men is er op die manier achter gekomen dat het verstandig is om tweets tussen 13:00 en 15:00 uur te versturen, wanneer je die zoveel mogelijk wilt laten lezen en retweeten. Houd er wel rekening mee dat de hoeveelheid tweets oploopt vanaf 11:00 en dat de pieken in het aantal tweets vooral op maandag tot en met donderdag zijn.

Wil je een belangrijke tweet de wereld in sturen op vrijdag? Dan zal ik er nog maar eens een keer over na denken. Uit het onderzoek van Social Caffeïne blijkt dat het niet verstandig is om een tweet tussen 20:00 en 09:00 uur te versturen. Veel mensen zijn dan niet meer online. Probeer deze tijden dan ook te vermijden.

Heb je hulp nodig bij het plaatsen van unieke en leuke social media berichten? Wij staan klaar om jouw bedrijf te helpen met social media. Neem contact met ons op en wie weet ben je snel een expert in het plaatsen van berichten. Ook hebben wij een Facebook- pagina en Instagram account!

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

26 november 2018
Stage bij 53 Graden Noord
Momenteel loop ik stage bij 53 Graden Noord voor de opleiding marketing en communicatie. Om jullie kennis met mij te laten maken, zal ik mij ...
23 november 2018
IrfanView; gratis programma om foto's te verkleinen
Zo simpel kan het zijn. Eén van mijn meest gebruikte programma's is IrfanView. Een gratis programma om (een serie) foto's te verkleinen in ...
14 november 2018
Luistert je telefoon mee?!

Waarschijnlijk heb je het weleens meegemaakt. Je voert een gesprek over een bepaald product: een gadget, kledingstuk, evenement of ander ...