In dit blog analyseren we enkele internationale bekende en Texelse bedrijven die hun logo veranderden. We beschrijven niet alleen wat er veranderd is, maar geven ook aan waarom voor een verandering gekozen is.
1. YouTube voegt beeldmerk toe voor meerdere platformen
In augustus 2017 heeft Google haar YouTube-app vernieuwd. Er werden niet alleen nieuwe functies aan de app toegevoegd, maar ook het logo werd herzien. Waarom? Het oude logo kwam online en in de app niet helemaal goed uit de verf. De beeldbuis-achtige box is behouden, alleen heeft de tekst ‘Tube’ plaatsgemaakt voor de bekende Play-button. Deze button is ook het nieuwe beeldmerk van YouTube. Bijkomend voordeel van het nieuwe logo is dat zowel het woordmerk als het beeldmerk ook los van elkaar gebruikt kunnen worden.
2. Domino’s is het logo ontgroeit door breder productaanbod
Een bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Zulke veranderen kunnen een reden zijn om een logo te veranderen. Dit verhaal geldt ook voor restaurantketen Domino’s Pizza. In 2012 besloot Domino’s het woord "pizza" weg te gelaten, want Domino’s wil benadrukken dat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. Ook is het woordmerk losgetrokken van het beeldmerk, zodat beide onderdelen een stevigere identiteit krijgen en tevens los van elkaar gebruikt kunnen worden.
3. Netflix kiest voor iconische rode 'N'
Heel vroeger was Netflix een uitwisselclub waarbij videobanden en dvd’s per post werden verstuurd. Tegenwoordig biedt Netflix haar diensten aan via een online streaming platform. De markt die Netflix bestrijkt is sterk aan veranderingen onderhevig en daar kan ook het logo over meepraten. Na de laatste wijziging in 2017 zet Netflix vol in op de iconisch rode ‘N’. Dit beeldmerk is responsive en werkt op diverse platformen, zoals de app, social media en zelfs toepasbaar als knopje op de afstandsbediening. Het zegt genoeg over de ambities van het bedrijf.
4. Starbucks ontdoet zich van merknaam
Sinds de oprichting in 1971 heeft koffieketen Starbucks het logo meermaals veranderd. Het grappige is dat er altijd een duidelijk lijn zichtbaar is in de veranderingen. Bij de laatste wijzigingen lijkt het er sterk op dat het nieuwe logo een ingezoomde versie is van het oude logo is. De buitenste ring is van het logo afgevallen, zodat de zeemeermin nog dominanter aanwezig is. Mensen vragen zich hilarisch genoeg af hoe vaak Starbucks nog kan inzoomen op het logo……
5. UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren
United Parcel Service is de grootste koeriersdienst ter wereld en bestaat al meer dan 100 jaar. In die tijd is het bedrijf regelmatig getransformeerd en dit had ook invloed op de presentatie van het logo. Waar het bedrijf zich vroeger voornamelijk richtte op pakketvervoer, heeft het tegenwoordig zelfs een eigen luchtvaartmaatschappij voor vrachtvervoer. Deze wijziging werd in 2003 ook doorgevoerd in het logo, waar het pakketje met strik werd verwijderd en er meer nadruk op het schild kwam te liggen. Het schild kreeg een make-over en werd in de authentieke bruine UPS huisstijlkleuren gegoten.
6. Kraft en Heinz combineren logo na fusie
In 2015 besloten Kraft Foods en Heinz te gaan fuseren. Waar iedereen dacht dat Kraft Foods onder de naam van Heinz verder zou gaan, ging toch redelijk onverwacht de wind uit een andere hoek waaien. Er werd namelijk gekozen voor een samensmelting: Kraft Heinz Company. Hierdoor moest ook een nieuw logo geïntroduceerd worden, welke eigenlijk ook een samensmelting is van beide logo’s. De wijzigingen in de bedrijfsvoering en het logo’s heeft geen invloed op afzonderlijke producten die onder de firma’s vallen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.
7. Subway heeft na kritiek weer een nieuw logo
De laatste jaren is gezond eten een belangrijke maatschappelijk thema. Fastfoodketen Subway was bang om daaraan onderdoor te gaan en ging erg nadrukkelijk op zoek naar een gezond imago. Zo nadrukkelijk zelfs dat de bekende huisstijlkleuren plaatsmaakten voor compleet groene letters. Dit werd het bedrijf niet in dank afgenomen. Subway erkende haar meerdere en besloot wederom haar logo te veranderen. Vergelijkbare huisstijlkleuren keerde terug. Ook werd er gekozen voor een herkenbaar icoontje dat de online zichtbaarheid moest vergroten. Het icoon voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.
8. Apple houdt het simpel
Apple’s allereerste logo is ontworpen in 1976, toen werd een illustratie gemaakt van het moment dat Isaac Newton zwaartekracht ontdekte (toen hij onder een appelboom zat). Sindsdien heeft Apple alleen nog gebruik gemaakt van de appel, Steve Jobs vond het beeld van Isaac Newton te ‘old-fashioned’. Hierna kwam het kleurrijke ontwerp van de appel met een hap eruit, de kleuren waren afgeleid uit het feit dat de Apple II Computer de eerste computer was met een kleurendisplay. Na het kleurrijke logo stapte Steve Jobs over op een monochrome versie van het logo, zo kon het logo op elk product van Apple geplaatst worden. Deze versie van het logo had nog enige opmaak en een idee van textuur, het logo wat Apple nu gebruikt is een kleur zonder enige textuur of opmaak.
9. Bookzo
Ook het Texelse Bookzo was toe aan een nieuw ontwerp voor hun bestaande logo. Daarnaast kregen wij ook het verzoek om een nieuwe website te ontwerpen. Van een wat speelsere uitstraling naar een strakke en zakelijke uitstraling, dat was het doel van het nieuwe logo. Hiernaast was het belangrijk om te laten zien dat Bookzo koppelt met vele externe programma’s, daarom is er gekozen voor het (ketting)symbool wat gemaakt is van de twee O’s.
10. Instagram en flat design
Wat begon als een app waarbij je foto’s kon bewerken is uitgegroeid tot een community waar mensen meer foto’s dan ooit delen over hun interesses, nu ook met apps zoals Boomerang en Lay-out. De explore pagina zorgt voor nieuwe mogelijkheden en ontdekkingen. Een handjevol mensen begon onderzoek te doen naar het nieuwe logo en hoe ze deze groei konden ondersteunen terwijl ze zich toch nog vasthielden aan de originele ideeën over Instagram. Er was behoefte aan een logo wat de diversiteit van expressie toonde van de gebruikers van Instagram. Nu heeft Instagram een modern en simpel icoon.
11. TexelEnergie
Na enkele zware jaren voor het Texelse TexelEnergie, schijnt de zon weer voor het lokale energiebedrijf. Er was behoeft aan modernisering van het bestaande logo, wat inmiddels zo'n tien jaar oud was. Er zijn geen drastische aanpassingen gedaan maar het nieuwe ontwerp zorgt wel voor een moderne en frisse uitstraling. Het OM logo is aanzienlijk kleiner geworden en de “Texel” en “energie” zijn onder elkaar gezet, zo neemt het minder ruimte in de breedte. Wat niet meteen opvalt is dat de groene kleur iets donkerder is geworden.
Je logo laten restylen, veranderen of herontwerpen?
Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Dit blog is mede mogelijk gemaakt door Promoboer.
Reacties
Reageer op dit bericht