In deze blog vertellen we hoe je Facebook effectief kan inzetten, en worden er een aantal voorbeelden gegeven. Veel bedrijven denken niet na over de Facebook strategie die zij doorvoeren, maar proberen slechts blind 'likes' te verzamelen. Zet Facebook in met een strategie en ga ervoor!
Bied jouw producten eenvoudig aan via Facebook, en gebruik het medium als webshop! Door jouw producten uit te lichten creëer je attentie en interesse bij de doelgroep. Een pagina is eenvoudig in te stellen als webshop, waarbij er een 'Shoppen' button op de pagina verschijnt. Wanneer de gebruiker op de button drukt wordt hij of zij doorverwezen naar de website van jouw bedrijf.
Wanneer je alleen dingen deelt die relevant zijn voor de doelgroep, kan je met een grote zekerheid zeggen dat je ook 'echte' volgers aan je merk bindt. Plaats foto's van het personeel die de producten bijvoorbeeld dragen of gebruiken. Zorg dat je oprecht bent tegenover jouw doelgroep en zorg voor transparantie, dit wekt vertrouwen.
Een voorbeeld hoe het niet moet:
Je zet als bedrijf een winactie op. Je vraagt om een 'like' op jouw pagina of bericht achter te laten. Gebruikers die niet binnen de doelgroep vallen nemen vaak ook deel aan de actie. Dit vormt geen goede afspiegeling van de gebruikers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw merk.
Facebook is een prachtig medium om foto's, video's en andere visuele uitingen te tonen. Door het creëren van unieke, visuele uitingen kan er virale marketing gerealiseerd worden. Virale marketing is een marketinginstrument waarbij er met een laag budget een heel groot publiek bereikt wordt.
Tevens is Facebook een medium waarop enorm veel dingen gedeeld worden. Wanneer je iets creëert dat de gebruikers inspireert of enthousiasmeert, is er een grotere kans dat dit wordt gedeeld. Viral is de Engelse term voor 'virus'. Een goed werkende visuele uiting verspreidt zich net als een virus zonder al te veel tijd, geld en moeite.
Door het plaatsen van productvideo's op Facebook kan de gebruiker direct zien wat je als bedrijf doet en hoe je dit uitvoert. Door voorbeelden op jouw kanaal te plaatsen weet de klant direct wat hij of zij kan verwachten van jouw bedrijf. Ook het plaatsen van een timelapse is populair, waarbij een erg lange video in een hele korte tijd versneld wordt afgespeeld.
Door structureel berichten of nieuwtjes te plaatsen in een huisstijl, herkent de klant jouw merk sneller. Naast dat het er erg professioneel uitziet, breng je consistentie aan bij jouw bedrijf én ben je goed bezig met het branden van je merk.
Reacties
Reageer op dit bericht