Vier manieren om Facebook effectief in te zetten

Door: Mike
Het social media kanaal Facebook is hoogst waarschijnlijk het meest bekende instrument om in contact te komen met de 'sociale online wereld'. Met meer dan 1 miljard gebruikers is Facebook een toonaangevend medium, wat nog steeds aan het groeien is.

In deze blog vertellen we hoe je Facebook effectief kan inzetten, en worden er een aantal voorbeelden gegeven. Veel bedrijven denken niet na over de Facebook strategie die zij doorvoeren, maar proberen slechts blind 'likes' te verzamelen. Zet Facebook in met een strategie en ga ervoor!

1. Begin een webshop

Bied jouw producten eenvoudig aan via Facebook, en gebruik het medium als webshop! Door jouw producten uit te lichten creëer je attentie en interesse bij de doelgroep. Een pagina is eenvoudig in te stellen als webshop, waarbij er een 'Shoppen' button op de pagina verschijnt. Wanneer de gebruiker op de button drukt wordt hij of zij doorverwezen naar de website van jouw bedrijf.

Wanneer je alleen dingen deelt die relevant zijn voor de doelgroep, kan je met een grote zekerheid zeggen dat je ook 'echte' volgers aan je merk bindt. Plaats foto's van het personeel die de producten bijvoorbeeld dragen of gebruiken. Zorg dat je oprecht bent tegenover jouw doelgroep en zorg voor transparantie, dit wekt vertrouwen.

Een voorbeeld hoe het niet moet:
Je zet als bedrijf een winactie op. Je vraagt om een 'like' op jouw pagina of bericht achter te laten. Gebruikers die niet binnen de doelgroep vallen nemen vaak ook deel aan de actie. Dit vormt geen goede afspiegeling van de gebruikers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw merk.

2. Virale marketing

Facebook is een prachtig medium om foto's, video's en andere visuele uitingen te tonen. Door het creëren van unieke, visuele uitingen kan er virale marketing gerealiseerd worden. Virale marketing is een marketinginstrument waarbij er met een laag budget een heel groot publiek bereikt wordt.

Tevens is Facebook een medium waarop enorm veel dingen gedeeld worden. Wanneer je iets creëert dat de gebruikers inspireert of enthousiasmeert, is er een grotere kans dat dit wordt gedeeld. Viral is de Engelse term voor 'virus'. Een goed werkende visuele uiting verspreidt zich net als een virus zonder al te veel tijd, geld en moeite.

3. Laat zien wat je doet en voer een huisstijl door

Door het plaatsen van productvideo's op Facebook kan de gebruiker direct zien wat je als bedrijf doet en hoe je dit uitvoert. Door voorbeelden op jouw kanaal te plaatsen weet de klant direct wat hij of zij kan verwachten van jouw bedrijf. Ook het plaatsen van een timelapse is populair, waarbij een erg lange video in een hele korte tijd versneld wordt afgespeeld.

Door structureel berichten of nieuwtjes te plaatsen in een huisstijl, herkent de klant jouw merk sneller. Naast dat het er erg professioneel uitziet, breng je consistentie aan bij jouw bedrijf én ben je goed bezig met het branden van je merk.

4. Speel in op de behoeften van de klant

Probeer via Facebook te peilen wat de klant graag ziet, zodat je hierop kan inspelen en meer volgers kan behalen. Wanneer er naar de klant geluisterd wordt, en ook nog eens gereageerd, ontstaat er vaak een hogere gunfactor. Sinds kort heeft Facebook meerdere emoticons toegevoegd, zodat de mening van de gebruiker beter geprofileerd kan worden.

Tip: gebruik de blauwe knop niet als optie, omdat veel mensen het bericht slechts willen 'liken'. Wanneer de gebruiker voor één van de andere vijf opties moet kiezen, moeten zij de 'like' knop even inhouden en vervolgens kunnen zij een optie kiezen. Zo is er iets meer zekerheid dat de tellingen kloppen. Beschouw dit middel niet als een heel betrouwbaar middel, maar natuurlijk kan het wel als hulpmiddel fungeren.
Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

01 november 2024
Hét personeelsreisje van 2024, bestemming: MALLORCA
Je zat hier al op te wachten hè? Ons verslagje van hét personeelsreisje van het jaar. Zoals elk jaar is het personeelsreisje een soort ...
02 mei 2024
Webshop met Texelse producten online
Deze week hebben we een Texelse mijlpaal behaald samen met VVV Texel!
20 december 2023
Welkom in onze vernieuwde showroom
Misschien heb je het al gespot? In ons kantoor in Den Burg hebben wij een nieuwe showroom voor bedrijfskleding. Onze collecties worden ...