Google is de grootste zoekmachine van de wereld en is super handig om nieuwe klanten te werven. Als je het goed doet, ben je makkelijker en sneller vindbaar. Ook ben je niet veel geld kwijt aan marketing want het organische verkeer in Google is gratis. Je betaalt dus niet voor de kliks. Klinkt goed hè? Lokale zoekopdrachten doen het trouwens steeds beter op Google: sinds 2017 is dat aantal gegroeid met 250%.
Zo, dat zijn genoeg redenen om meteen aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dat? Dat lees je hieronder. En mocht je er niet uit komen, dan helpen wij je natuurlijk graag :)
Tip 1: Richt een Google My Business account in
Google My Business is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om lokaal beter vindbaar te worden. Je kunt dan zelfs een prominente plek krijgen naast de zoekresultaten zoals het voorbeeld hieronder.
Bij de ontwikkeling van je website heb je wellicht de keus gekregen om hem aan te laten maken door ons. Zo niet; je maakt een Google My Business account aan in de volgende stappen:
Vooral de laatste stap is belangrijk. Als je ervoor zorgt dat je je contactgegevens met naam, adres en telefoonnummer toevoegt aan de footer ben je beter te vinden voor Google. Je ‘scoort extra punten’ als je ook je de locatie toevoegt in Google Maps en je telefoonnummer klikbaar is zodat klanten je direct kunnen bellen.
Een Google My Business account is niet alleen goed voor je SEO. (Potentiële) klanten weten je ook beter te bereiken door het toevoegen van je contactgegevens, websitegegevens en de openingstijden. Daarnaast kan je klant ook meteen een recensie achterlaten.
Naast Google My Business is er ook Bing mijn bedrijf. Bing is de standaard zoekmachine van Microsoft, dat ongeveer 8% van alle zoekopdrachten heeft. Belangrijk dus dat je ook voor potentiële klanten in Bing goed gevonden wordt.
Tip 2: Linkjes helpen jouw zichtbaar te maken
Het verzamelen van linkjes naar jouw website helpt ook om je bedrijf zichtbaarder te maken. Dat kun je op verschillende manieren doen:
Let er daarbij wel op dat niet alles impact heeft op linkbuilding. Bedrijfsgegevens toevoegen in Facebook zorgt ook gewoon goed voor je zichtbaarheid.
Tip 3: Zorg voor een mobile responsive website
Tegenwoordig bezoekt bijna iedereen een website als eerste op de smartphone. Daarom is Google sinds september 2020 overgeschakeld naar mobile first. 61% van alle zoekopdrachten op Google wordt namelijk gedaan op een mobiele telefoon. Ook zijn het aantal ‘bij mijn in de buurt’ zoekopdrachten op de mobiel sinds 2017 met 250% gestegen.
Natuurlijk wil je ook dat jouw pagina makkelijk leesbaar is voor de smartphone. Zorg dus voor een mobile responsive website. Wil je weten hoe vaak jouw website wordt bezocht en op welke manier? Kijk dan eens in Google Analytics.
Tip 4: Bedenk hoe je klanten zoeken en waarop
Een van de belangrijkste tips om lokaal beter zichtbaar te worden is om te ontdekken waar (potentiële) klanten op zoeken via Google. Natuurlijk is dat je bedrijfsnaam maar daarnaast wil je door meer zoektermen gevonden worden.
Wil je hiermee aan de slag? Vooraf een brainstormsessie doen over hoe klanten zoeken naar jouw bedrijf kan handig zijn. Peter denkt met je mee: “Bedenk waar jij specialist in bent en identificeer zoekwoorden die daarbij passen. Dat kunnen zoekwoorden zijn in de oriëntatiefase waarbij mensen zoeken op ‘restaurant’ of op ‘uit eten op Texel’. Denk ook na over lokale plaatsnamen zodat je vindbaar bent in een groter gebied. Ook goed om te realiseren is dat ‘channelmanager’ jou waarschijnlijk meer zegt dan je klant. Je klant zoekt bijvoorbeeld op ‘tafel reserveren'.”
Als je de zoektermen in kaart hebt gebracht, verwerk je ze op je website. Maak hier dan een pagina met content voor zodat Google je weet te vinden. Zo kun je zien op welke termen wordt gezocht en kun je bepalen hoeveel mensen jouw website bezoeken. Je kunt daarvoor een zoekwoordplanner van Google of de handige website van Ubersuggest gebruiken.
De laatste pro tips
Dan nog twee tips om mee af te sluiten. Tip 1: koppel je website met het Google Search Console. Het Search Console van Google geeft je namelijk inzicht in hoe de website presteert. Je kunt hier bijvoorbeeld zien via welke zoekopdrachten en pagina's klanten op jouw website komen, hoe de website rankt, hoe vaak je vertoond bent en hoe vaak er geklikt is. Tip 2: download de Google My Business App, in de foto's hierboven vind je enkele voordelen daarvan.
Verwacht trouwens niet binnen een week resultaat. Maar als je deze tips goed oppakt gaat jou dit op langere termijn zeker meer websitebezoek en dus meer opdrachten opleveren!
Reacties
Reageer op dit bericht