Jouw website in de topposities van Google? Zo zet je SEO slim in

Door: Peter
Waar je klanten zijn, daar moet jij zijn. Dus wanneer jouw potentiële klant online zoekt naar het product of dienst dat jij verkoopt, wil je hoog in de zoekresultaten van Google verschijnen. Zo stijgt jouw aantal websitebezoekers, kans op conversies en als je het goed doet ook je omzet. Hoe jij de topposities in Google bereikt? Onze SEO-expert Peter neemt je mee in de online wereld van SEO.

SEO, zo zit dat!

SEO is de afkorting voor search engine optimization. Simpel gezegd: SEO is het verbeteren van je organische resultaten in de Google zoekresultaten. Verwar het niet met SEA, dat gaat over de (betaalde) advertenties die je ziet in Google. Voor SEO hoef je geen extra investeringen in advertisement te doen, gezien de organische zoekresultaten gratis zijn.

Goede SEO kan jou veel opleveren:

  • Meer websiteverkeer: zodra je website goed vindbaar is, zullen meer potentiële klanten jou kunnen vinden
  • Meer leads: potentiële klanten weten je te vinden voor de diensten of producten waarnaar ze op zoek zijn 
  • Conversies: meer leads op je website, meer kans op conversies

Jouw online-kansen liggen voor het oprapen! Het organisch goed vindbaar zijn en worden is een langzaam proces waar meerdere factoren op van invloed zijn. No worries, Wouter zet de drie belangrijkste stappen voor je op een rij.

Stap 1: een goed zoekwoordonderzoek 

Je wilt op de juiste plekken zichtbaar zijn. Bedenk daarom hoe je (potentiële) klanten zoeken naar het product of dienst dat jij verkoopt en bij welke zoekresultaten jij gevonden wilt worden. Dat kan je bedrijfsnaam zijn, maar ook zoektermen die jouw producten of diensten omschrijven. Denk aan bijvoorbeeld 'Hotel Amsterdam', 'Fietsen op Texel', 'Kartschoenen kopen'.

Maak een lijst en check hoe vaak er op dit moment naar de zoektermen wordt gezocht. Dit kun je doen via de zoekwoordplanner van Google of via Ubersuggest. Vaak geven deze zoekmachines ook een beeld over de concurrentie op een zoekwoord. Is de concurrentie hoog, dan is het moeilijker om hoger te ranken. 

Stap 2: pagina optimaliseren voor zoekmachines 

Helder welke zoektermen je wilt inzetten? Tijd om deze te verwerken op je pagina! Tips voor de onderdelen die je daarvoor moet invullen:

  • Meta-titel: Dit is de belangrijkste omschrijving over wat je op de pagina vindt. Verwerk het (belangrijkste) zoekwoord in de titel.
  • Meta-omschrijving: Dit is de tekst die bezoekers lezen in de zoekmachine van Google. Zorg daarom dat het uitnodigend is! Zorg dat de beschrijving 150 en 160 karakters bevat.
  • URL: Probeer ook hier het belangrijkste zoekwoord weer in terug te laten komen. Let op: verander je de url na een tijdje, dan wordt je ranking weer opnieuw opgebouwd. Dit raden we niet aan.
  • SEO-omschrijving: Dit is de belangrijkste tekst op je pagina. Hier vertel je het belangrijkste over je product of dienst. Zorg dat de omschrijving tussen de 250 en 500 woorden lang is. Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de eerste zin van je alinea. Maar let wel op: doe dit niet te vaak op de pagina, dat bestraft Google.  
  • Alt-tags: Vergeet je afbeeldingen niet. Door aan de afbeeldingen zogenaamde alt-tags te hangen, zorg je ervoor dat Google ze makkelijker vindt.
  • Interne links: Zorg dat je goed doorlinkt naar relevante pagina’s op je website. Zo zorg je ervoor dat deze ook beter vindbaar zijn voor Google. 

Tip: heb je een WooCommerce website? Probeer dan eens de Yoast SEO plugin. Die geeft jouw concrete tips over hoe je jouw SEO kunt optimaliseren. 

Stap 3: laadsnelheid verbeteren

Jouw pagina goed geoptimaliseerd in stap 1 en 2? Lekker bezig! Zorg dan ook dat de laadsnelheid van je website en pagina's goed is. Deze heeft een enorme impact op je vindbaarheid in Google. Enerzijds ranken zoekmachines je lager als de laadsnelheid slecht is, anderzijds haken (potentiële) klanten af omdat het laden van je website of pagina's te lang duurt.

Werk aan de winkel dus! Via PageSpeed Insights test jij je website en krijg je al snel concrete ideeën waarmee jij je website kunt optimaliseren. Algemene suggesties om je website sneller te maken: 

  • Verklein de bestandsgrootte van je afbeeldingen en eventuele andere bestanden. Bestanden van hoge kwaliteit verlagen namelijk je snelheid. Zorg dat je afbeeldingen tussen de 100 en 300 kb groot zijn. 
  • Beperk het aantal plugins. Alle plugins moeten ingeladen worden. Zodra je er te veel toevoegt, zorgt dit voor vertraging op je website en pagina's.
  • Verwijder sliders op je website. Veel websites hebben op de homepagina een slider of carrousel die banners afwisselend toont. Deze sliders zijn vaak slecht voor je snelheid en veel onderzoeken tonen dat bezoekers er niet op klikken.

Op het moment dat je dit artikel leest zijn er tientallen, honderden, misschien wel duizenden potentiële klanten op zoek naar jouw producten of diensten. Dus waar wacht jij nog op? Laat je kans niet liggen en start met het (verder) optimaliseren van je SEO.

Meer weten over SEO of heb je nog vragen? Laat het ons weten via peter@53gradennoord.nl. We helpen je graag met relevante content!

 

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

09 augustus 2022
Lokaal beter vindbaar zijn in Google? Zo doe je dat!
Of je bedrijf lokaal vindbaar is, is volgens Google gebaseerd op drie factoren. Dat zijn: relevantie, afstand en bekendheid. Hoe je flink ...
21 juli 2022
Bookzo komt met nieuwe boekingsstraat
Bookzo is bekend als reserveringsprogramma in de toeristische sector. 53 Graden Noord werkt al jaren samen met Bookzo. In de afgelopen jaren ...
21 december 2021
Het team van 53 Graden Noord wenst je hele fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig nieuw jaar!
En toen was het alweer eind 2021. Door COVID-19 opnieuw een bizar jaar. Nog steeds veel thuiswerken en collega’s niet altijd face-to-face ...