Hoe maak ik een goede sitemap voor mijn website?

Door: Inez
Als je een nieuwe website laat bouwen, is het wel zo handig dat je weet hoe de navigatie of ‘sitemap’ eruit komt te zien. Een goede navigatie is erg belangrijk, het is namelijk goed voor de SEO (zoekmachineoptimalisatie) en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Hier lees je o.a. hoe je met jouw eigen team een sitemap samenstelt en hoe de menustructuur met daarin onderverdeelde content er uit hoort te zien. Als je nu al geen idee hebt waar het over gaat, lees dan vooral verder!

De bezoeker leiden door een goede navigatie
Op een website is het de bedoeling dat hij (voor de bezoeker) zo prettig mogelijk ingedeeld is. Dit wordt meestal volgens de ‘broodkruimelnavigatie’ gedaan. Dit is een manier om de sitebezoeker duidelijk te maken waar hij zich op de website bevindt. De website is dan op een hiërarchische manier ingedeeld waarbij verschillende onderwerpen allemaal hun eigen pagina krijgen. Het is namelijk van groot belang dat de bezoeker van jouw website snel moet kunnen vinden wat hij of zij zoekt. Als dit niet het geval is en de gebruiker dus moeite heeft met het vinden van de informatie die hij zoekt, verliest hij zijn interesse en is de kans dat hij de site weer verlaat heel groot.

Waarom SEO belangrijk is
Je bent vast wel bekend met de meest opvallende punten van SEO zoals: metagegevens, paginasnelheid en linkbuilding. Echter is het hebben van een goede structuur op jouw website niet onbelangrijk voor de SEO. Een overzichtelijke sitemap helpt Google namelijk de inhoud van jouw website te begrijpen. Door jouw site als een boomstructuur op te bouwen kan er onderscheid gemaakt worden in hoofd-en subpagina’s. Door deze structuur krijg je meer overzicht en heeft elke pagina een eigen categorie waardoor je direct meer focus aanbrengt op waar jouw website over gaat.

Verder kan je ook nog kijken naar de verschillende niveaus van de pagina’s, staan deze allemaal op hetzelfde niveau of wil je dat de ene pagina belangrijker is dan de andere? De pagina’s die als ‘meer belangrijk’ worden ervaren zullen dan ook eerder getoond worden in de zoekmachine.

Het menu van jouw website
Het onderscheid tussen de minder belangrijke en belangrijke pagina’s wordt vaak al duidelijk aan de voorkant van de site. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om pagina’s die direct bijdragen aan de omzet wat meer in beeld te laten komen. Op deze manier is de bezoeker eerder geneigd om hierop te klikken en telt wederom de indeling weer mee aan het conversiepercentage.

Georganiseerde content
Een goede website met een hoog conversiepercentage wordt dus zo gemaakt dat de content goed georganiseerd is. Hierbij zijn de behoefte van de bezoekers, behoefte van het bedrijf en de indeling van de informatie op elkaar afgestemd. Door de informatie te categoriseren maak je overzichtelijk welke elementen het meest belangrijk zijn. Dit is altijd de eerste stap en dus de basis bij het ontwerpen van een nieuwe website.

Hoe bepaal je de menu indeling?
Om ervoor te zorgen dat er meerdere ideeën op tafel komen is het handig om met een kleine groep collega’s of teamgenoten samen te zitten om dingen te opperen. Zo kun je per persoon voor elke pagina een briefje ontwerpen met daarop de nodige content. In deze fase is er geen goed of fout, het maakt dan ook niet uit of de informatie uiteindelijk op de website terecht komt of niet.

Hierna worden alle briefjes verzameld en neergelegd op een manier zodat iedereen hier overzicht op heeft. Zo hoort het briefje met ‘adres’ bij het briefje ‘contact’ en hoort het briefje ‘geschiedenis’ bij ‘over ons’. Probeer nu met de groep een overkoepelende naam te bedenken die bij deze verzameling van verschillende briefjes past.

Vervolgens kijk je of de gegroepeerde briefjes een beetje logisch bij elkaar passen. Je zou eventueel nog wat briefjes kunnen verplaatsen omdat dat onderwerp toch misschien beter onder een andere kop past.

Om de uiteindelijke indeling te bepalen is het handig om dit overzicht als de eerdergenoemde ‘boomstructuur’ in Excel te maken. Het is van groot belang dat je hierbij let op de SEO en gebruiksvriendelijkheid van de indeling. Op deze manier voorkom je problemen die achteraf kunnen ontstaan.​​​​​​​

Conclusie

Zorg dat er genoeg tijd in het maken van de sitemap gestoken is en dat er uiteindelijk een gebruiksvriendelijke volgorde ontstaat. Het is belangrijk om te kijken vanuit de bezoeker en wat deze op jouw website wenst aan te treffen. Je kan er beter aan het begin wat meer energie in stoppen en dat het in een keer goed is, dan dat je achteraf de structuur moet aanpassen.

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

22 oktober 2020
De leukste kerstpakketten, gewoon online te bestellen!
Nog 2 maanden en dan vieren we Kerstmis. Heb jij al iets geregeld voor je relaties en personeel? Verstandig om nu alvast de kerstpakketten ...
24 augustus 2020
Nooit meer problemen met e-mailen
Niets vervelender dan mailtjes die niet aankomen bij de geadresseerde, of zelf wachten op een belangrijke mail die niet in jouw digitale ...
21 augustus 2020
E-mail instellen of wijzigen in Microsoft Outlook 2016/2019
In deze blog leggen we uit hoe je zelfstandig een mailadres kan toevoegen aan Microsoft Outlook 2016 of 2019. Hou je e-mailadres en ...