Bereik is het aantal unieke personen dat jouw advertentie of content heeft gezien. Dit kan organisch of betaald gegenereerd worden. Door het algoritme van Facebook wordt het steeds lastiger om een groot bereik te krijgen met organische posts voor jouw bedrijfspagina. Een algoritme is een reeks aan stappen en instructies waarmee computersystemen voorspellingen kunnen doen. Dus aan de hand van jouw facebookgedrag, weet facebook waar jouw interesses liggen en wordt er bepaald welke content jij te zien krijgt. Hierdoor kan het zijn dat slechtst een klein percentage van je volgers je bericht zien, dan wil je wel dat het opvalt en gelezen wordt. Wij hebben een aantal tips om het bereik te verbeteren.
Facebook en Instagram geven video's voorrang op andere type content in hun algoritme. Dus post zo af en toe een goede video op jouw social media. Het liefst trekt de video meteen de aandacht van de kijker, zodat hij de video helemaal afkijkt. Gebruik hiervoor vierkante video's, dit is beeldvullend voor ieder scherm. En plaats de video's altijd rechtstreeks op het platform en niet via Youtube of andere embed link. Facebook wil de gebruikers graag op hun eigen platform houden en geven video's op het eigen platform dus voorrang.
Het is belangrijk om de interactie aan te gaan met jouw volgers. Reageer, deel en like en gebruik de juiste tone-of-voice. Wanneer een van jouw volgers reageert op jouw bericht, krijgen zijn/haar vrienden dit ook te zien op hun tijdlijn. Tip; stel dus een open vraag in jouw bericht om de interactie aan te gaan. En reageer vervolgens weer op de reactie van jouw volgers. Zo laat je jouw betrokkenheid zien en zal je bericht meer bereik behalen doordat meer mensen het bericht in hun tijdlijn voorbij zien komen.
Voorbeeld van een bericht (post) met veel interactie:
Zorg voor relevanten en leuke content voor je volgers. Probeer meerdere invalshoeken op jouw kanalen en kijk waar het beste op gereageerd wordt. Bekijk ook de resultaten hiervan op Facebook, in het tabblad 'statistieken' -> 'Berichten'. Hier zie je alle informatie die jij nodig hebt.
Gebruik het medium ook zoals het bedoeld is. Hashtags worden bijvoorbeeld op meerdere platforms gebruikt. Het werkt niet op ieder kanaal hetzelfde! Binnen Instagram zijn hastags enorm effectief. Je bent hiermee namelijk zichtbaar op de 'explore' pagina en daarnaast kun je ze ook volgen. Plaats dus onder je bericht een aantal relevante hashtags, zodat je hier dus op gevonden kan worden. Op Facebook is het gebruik van hashtags af te raden. Binnen Facebook gaat het vooral om het creëren van interactie. Dit is de manier om zichtbaar te worden bij een nieuwe doelgroep in tegenstelling tot Instagram. Daar is het juist van wezenlijk belang om hashtags in te zetten voor het vergroten van je bereik.
Maak posts persoonlijk; dat zorgt meestal voor veel likes en reacties. Dus meer bereik. Het delen van een persoonlijke verhalen, iets wat jou inspireert, throwback of een selfie video. Zomaar wat ideeen om het persoonlijk te maken.
Voorbeeld van een persoonlijke post op Facebook:
Binnen Facebook en Instagram kun je meer bereik behalen door berichten te boosten (adverteren). Wij zijn gespecialiseerd in het boosten van berichten om op die manier een enorm bereik te behalen op jouw content. En hoe leuk is extra bereik? Je hebt al de nodige tijd gestoken in een leuke tekst, video en/of foto, met een paar euro advertentiebudget kan jouw berichtje viral gaan. Hoe? Wij laten het graag zien met een aantal voorbeelden:
Onderstaand bericht heeft ruim 21.000 mensen bereikt met een advertentiebudget van 15 euro. De engagement is erg goed zoals je ziet aan aantal likes, reacties en deelacties.
Als we iets verder in de statistieken duiken en kijken naar de 4400 mensen die bereikt zijn via het promoten (boosten) van het bericht, zien we dat er 99 mensen op de link naar de website geklikt hebben. Op de website vindt de aankoop of conversie plaats, een mooi resultaat voor slechts 15 euro budget.
Kunnen we je van dienst zijn bij het behalen van meer bereik op jouw social media kanalen? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Reacties
Reageer op dit bericht