​Facebook Marketplace: koop en verkoop met je lokale gemeenschap

Door: Mike
Je hebt het vast wel eens gezien als je Facebook gebruikt: pagina’s waar mensen spullen aanbieden en spullen kopen. Op deze trend speelt Facebook slim in, het bedrijf komt namelijk met een eigen marktplaatsfunctie.

In de essentie wordt Facebook gebruikt om in contact te komen met mensen, maar in de afgelopen jaren hebben er verschillende ontwikkelingen plaatsgevonden. Het kopen en verkopen van spullen op Facebook(pagina’s) is daar een voorbeeld van.

Nieuw: Facebook Marketplace

Nu introduceert Facebook haar eigen marktplaats genaamd ‘Marketplace’. Zij zien zelf namelijk ook dat er een toenemende markt voor online ruilhandel is. Ter illustratie: meer dan 450 miljoen mensen overal ter wereld gebruiken koop- en verkoop pagina’s op Facebook.

Hoe werkt de Facebook Marketplace?

Het samen komen van kopers en verkopers op één centraal punt is de voornaamste functie van de Marketplace. Er zijn veel mogelijkheden, zo kun je zoeken naar spullen in de buurt, op categorie, op prijs, etc..

De interface van de Marketplace is hetzelfde als die van Facebook, want de functie is beschikbaar in dezelfde applicatie. Bovenin zijn er 4 knoppen zichtbaar:

  • Sell (Verkoop)
  • Categories (Categorieën)
  • Search (Zoeken)
  • Your Items (Jouw spullen)

  • Onderin (afbeelding rechts) zie je een blauw icoon, dit is het icoon van de Marketplace. Via je Facebook applicatie kun je dus gemakkelijk in de Marketplace komen. De functie is de komende dagen pas beschikbaar in een aantal landen, namelijk: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland en is voorlopig beschikbaar voor Android en iOS. Wanneer de functie in Nederland uitkomt, is niet bekend.

    Zoals je kunt zien op de afbeelding hiernaast, zijn er veel mogelijkheden met deze nieuwe functie. De slogan van de Facebook Marketplace is dan ook: “Discover it. Buy it. Sell it.”

    Reacties
    0 berichten
    Reageer op dit bericht
    Ik ga akkoord met het privacy statement

    Bekijk ook onze andere blogberichten:

    27 mei 2019
    Waarom veranderden deze bedrijven hun logo?
    Een logo is het visitekaartje van je bedrijf. In de meeste gevallen is het logo ook de eerste kennismaking met je bedrijf. Veel bedrijven ...
    07 mei 2019
    Facebook heeft rustiger ontwerp aangekondigd
    Facebook heeft een facelift aangekondigd, "Het is de grootste verandering in vijf jaar" zei Mark Zuckenberg hierover.
    25 april 2019
    Bedrijfsuitje naar Dublin
    Na verschillende bedrijfsuitjes in het binnen en -buitenland die door Chris en Peter waren verzorgd, was nu de beurt aan Bas om het uitje te ...