De interface (ontwerp) van de website zal er vooral veel rustiger uit gaan zien. De blauwe menubalk verdwijnt en wordt vervangen door het Facebook-logo. De app wordt nu gekenmerkt door het kleurenpalet blauw-lichtgrijs-wit. Met name de kleur wit is straks veel presenter. De nadruk komt meer te liggen op verhalen en groepen. De website zal veel lichter (meer wit) worden, maar er komt ook een donkere modus.
De nieuwe versie van de app komt vanaf deze week beschikbaar. De desktop versie zal gefaseerd ingevoerd worden aankomende maanden.
Ook Facebook Messenger gaat op de schop. Er komt een Windows en aparte MacOs desktopversie. De desktopversies zullen dezelfde functionaliteiten krijgen als de mobiele versies, zoals audio- en videobellen. Waarschijnlijk enigszins vergelijkbaar met de desktopversie van Whatsapp, dat ook in handen is van Facebook. De privacy staat hoog in het vaandel bij Facebook, zo zal Messenger straks ook gebruikmaken van end-to-end encryptie.
“De toekomst is privé”, meent Zuckerberg. Dat heeft tot gevolg dat de oude, vertrouwde nieuwsfeed een minder prominente plaats krijgt op het sociale netwerk, terwijl privécommunicatie via verhalen en groepen juist belangrijker wordt. Volgens Facebook maken nu al meer dan 400 miljoen mensen gebruik van groepen die zij 'betekenisvol' vinden (bron: bright.nl).
Reacties
Reageer op dit bericht