Jouw eigen website laten ontwerpen kan erg spannend zijn. Je moet rekening houden met het doel, de conversiegerichtheid, content, kleur en nog meer. Het doel van de website en de inrichting ervan staan namelijk dicht in verband met elkaar. Even kort door de bocht: alles wat jij wilt is gewoon een mooie website, toch? Maar wanneer is een website nou echt ‘mooi’? Wanneer je een bureau aan de slag laat gaan voor een nieuw ontwerp is het vooral belangrijk dat je een gezamenlijk, goed plan hebt en of het dan mooi is, komt later aan de orde. Want een website die tien jaar geleden ‘mooi’ was, zal er nu gedateerd uitzien! Bij het bepalen van de strategie voor de website bedenk je welke doelen je wilt bereiken met de nieuwe site. Hierna kijk je samen met de ontwerpers welke vormgeving het beste bij die te behalen doelen past.
Zodra het doel van de website bekend is, kan er gericht aan de website gebouwd worden. Tijdens de bouw staan het doel van de website en de doelgroep continu centraal. Zo weet je zeker dat jouw website er aantrekkelijk genoeg uitziet om goed bezocht te worden. De bezoeker beslist binnen enkele seconden of hij weg gaat klikken of langer op de website rond wil kijken. Zaak is dus om de bezoeker zo snel mogelijk te overtuigen om nog even te blijven ‘hangen’. Maar hoe weet je waar de bezoeker op let?
Het gevoel dat iemand krijgt bij een website wordt grotendeels bepaald door de huisstijl. Als er geen sprake is van een voorbedachte huisstijl, zou je het logo als uitgangspunt kunnen nemen. Als je als bedrijf al langer hetzelfde logo gebruikt, is het van belang dat de website volledig in die stijl gebouwd wordt. Dit zorgt namelijk voor een grote herkenbaarheid voor jouw doelgroep en creëert een vertrouwd gevoel. Als je nog maar net bent begonnen met het bedrijf, kun je kleurtonen uit het logo terug laten komen op de website. Je kunt ook een kleur bepalen voor jouw specifieke doelgroep. Door welke kleuren worden zij aangesproken en welke kleuren passen het beste bij jouw producten of diensten? Het gebruik van de juiste kleuren is dus essentieel, kleuren hebben namelijk betekenissen waardoor mensen onbewust beïnvloed worden. Wees je er dus bewust van dat jouw kleurenpsychologie een grote impact op de handelingen en de beleving van de bezoeker.
Content is de hoofdreden dat mensen naar jouw website komen. Dit omvat alle teksten, plaatjes en filmpjes op de website. Mensen houden niet van lange teksten. Wees dus concreet, zodat je bezoeker snel de informatie vindt die hij of zij zoekt. Korte aanwijzingen en een natuurlijke sitenavigatie zorgen ervoor dat de bezoeker op een fijne maar effectieve manier door jouw site geleid wordt. Verder is het erg belangrijk dat er kwalitatief goed beeldmateriaal aanwezig is bij jouw producten of diensten. Zorg ervoor dat de bezoeker in deze beelden het gehele product goed kan zien en er niks te wensen over laat. Met teksten kun je een hoop zeggen en uitleggen, maar één beeld zegt vaak al meer dan duizend woorden! Toch is het wel van belang dat er ook een duidelijke beschrijving aanwezig is, zodat de bezoeker alles te weten komt wat hij wil weten.
Om ervoor te zorgen dat de bezoeker het proces doorloopt zoals jij dat wilt, is het handig om ervoor te zorgen dat de site conversiegericht is. Een conversie is het percentage bezoekers van het totaalaantal bezoekers dat ook echt iets koopt, bestelt of reserveert op de website. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe beter dus. Zorg er daarom voor dat de website conversiegericht is door je aankoopprocessen zo simpel mogelijk te maken voor de bezoeker.
Wanneer een groot deel van jouw omzet van de website afhangt, is het belangrijk om voorzichtig te zijn bij de lancering ervan. Laat jouw ontwerp van tevoren testen onder de specifieke doelgroep. Hier geef je een aantal respondenten een simpele zoektaak op de nieuwe site (of een prototype daarvan) om je gestelde doelen te testen. Zodra deze doelen niet behaald worden, weet je snel wat je precies in je ontwerp aan moet passen zodat deze doelen wél behaald kunnen worden. Ben je nog niet helemaal zeker over bepaalde onderdelen van je nieuwe ontwerp? Laat dan een A/B test uitvoeren. Hier worden twee verschillende versies van jouw site getoond om te kijken of er verschil is in de conversie.
Als je in meerdere landen actief bent, begin dan met het klein uitrollen van de nieuwe versie. Begin eerst in één land en zodra je tevreden bent over de resultaten kun je dit verder uitbreiden naar de rest.
Reacties
Reageer op dit bericht