Google Partners biedt bedrijven en professionals op het gebied van online marketing diverse middelen, trainingen en ondersteuning om adverteerders te helpen online succes te behalen. Om Google Partner te worden, moet een 'agency' voldoen aan enkele voorwaarden. Een van deze voorwaarden is dat ten minste één werknemer minstens twee van de AdWords examens behaald heeft. Daarnaast moet het bedrijf de afgelopen 90 dagen minsten €10.000 euro hebben gespendeerd. Tenslotte worden de algehele AdWords prestaties en klantenondersteuning gemeten die een bedrijf aan zijn klanten levert. Er wordt kwalitatief bekeken hoe goed een bedrijf is in het managen van AdWords accounts. Alleen als aan alle bovenstaande criteria wordt voldaan, krijg je de Google Partner Badge. Wij zijn trotse bezitter van deze badge.
Het doel van de middag was het informeren over de laatste trends in de mark, het onderhouden van de relatie met Google en ervaringen uitwisselen met de andere Partners van Google. Wat zijn de ontwikkelingen in de markt en hoe kunnen bureaus daar slim op inspelen? Om half 1 werden Peter en ik vriendelijk ontvangen met een uitgebreide lunch.
Om alvast in de stemming te komen, konden we een Virtual Reality bril proberen. VR is een techniek die heel hard gaat en ons waarschijnlijk sneller gaat verrassen dan we denken. Een leuke techniek, waarbij Peter zijn best heeft gedaan om een sneeuwpop te decoreren ;). Het filmpje wil ik jullie natuurlijk niet onthouden!
Om 13.30 uur begon de middag met een update over de mogelijkheden van het Partnerprogramma. Hoe haal je als bureau het beste uit de samenwerking met Google? En wat kan onze contactpersoon allemaal voor ons betekenen? Na een korte uitleg werden twee Google Partners uitgenodigd om naar voren te komen om over hun ervaringen te praten en om vragen van andere partners te kunnen beantwoorden. Dit resulteerde in een levendige discussie met interessante inzichten. Online marketing is een grote (nog steeds groeiende) markt. Deze groei is ook zeker te zien bij de Google Partners.
Hierop volgde een presentatie over de laatste trends en ontwikkelingen binnen Google en online marketing. Waar in het verleden vooral gekeken werd naar 'nieuwe business' voor Google en haar Partners, werd nu gecommuniceerd over het aangaan van langere relaties van bestaande klanten. Hoe kun je als agency meer bereiken met bestaande campagnes? Een vraag waar wij ons dagelijks mee bezig houden. Natuurlijk kwam ook de welbekende term 'Customer Journey' aan de orde. Deze journey, die door de mogelijkheden van e-commerce een stuk ingewikkelder is geworden, is erg belangrijk in online marketing.
Na een korte koffiepauze was het tijd om even te sparren met onze vaste AdWords-contactpersoon van Google. Onze campagnes werden besproken en vergeleken met andere bureaus. Goed om te horen hoe andere bedrijven de samenwerking oppakken en interessant om hun werkwijze te horen. Ook werden de mogelijkheden van de Premier Google Partner Badge besproken, een badge waar nog zwaardere eisen aan hangen. Slechts 3% van de huidige 700 partners bezit deze badge, een flinke uitdaging dus!
Tenslotte werd de middag afgesloten met een tweede presentatie over budgetten binnen Google AdWords. Wanneer heeft een campagne voldoende ROI? Welke manieren zijn er om dit te bereiken? Focus op één bepaalde dienst of product, of juist full-service? Diverse interessante vragen passeerde de presentatie. Natuurlijk werd de middag afgesloten met een goed verzorgde bitterbal & borrel. Zo konden we na een informatieve middag met tevreden gevoel naar huis.
Reacties
Reageer op dit bericht