Conversies en leads

Door: Mike
Het woord ‘conversie’ is een veelgebruikt woord in de marketing wereld, maar wat is het nu precies? In dit artikel lees je meer over conversies, en hoe je conversies kunt realiseren met behulp van leads.

Conversie

Een conversie vindt plaats op het moment dat er een doel bereikt wordt. Vaak wordt een conversie direct gelinkt aan een verkoop/aankoop, terwijl dit in de essentie niet altijd zo is. Een conversie kan namelijk ook een aanvraag van informatie zijn, of het downloaden van een prijslijst/brochure zijn. Vaak wordt het verzamelen van een e-mailadres, een telefoonnummer of een contactformulier een lead genoemd. Een doel bij een conversie is erg vaak een aankoop/verkoop, vandaar dat de meeste mensen dit ook denken.

Lead

Zoals ik zojuist al in het kort vertelde is een lead vaak een tussenstap/hulpmiddel om in een later stadium een aankoop te realiseren. Het ene bedrijf kan een lead als conversie zien, het andere bedrijf ziet pas een conversie als er een aankoop gedaan is. De conversie vindt dan plaats in een later stadium.

Conversies zijn heel erg makkelijk te scheiden! Bij het bedrijf dat een aankoop als conversie ziet is er sprake van harde conversie, harde conversie is een vorm van conversie waarbij deze direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.

Het bedrijf dat een lead (verzamelen van een e-mailadres bijv.) als een conversie ziet maakt gebruik van zachte conversie. Deze vorm van conversie draagt niet meteen bij aan het bedrijfsresultaat. Wanneer de klant via een gedownloade brochure (lead) uiteindelijk tot aankoop overgaat, is er financieel resultaat.

Er wordt vaak gebruik gemaakt van zachte conversie, omdat de klant dan niet meteen tot aankoop over hoeft te gaan. Je verplicht de klant niets en de drempel tot het bekijken van of informeren naar jouw product wordt lager.

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

27 mei 2019
Waarom veranderden deze bedrijven hun logo?
Een logo is het visitekaartje van je bedrijf. In de meeste gevallen is het logo ook de eerste kennismaking met je bedrijf. Veel bedrijven ...
07 mei 2019
Facebook heeft rustiger ontwerp aangekondigd
Facebook heeft een facelift aangekondigd, "Het is de grootste verandering in vijf jaar" zei Mark Zuckenberg hierover.
25 april 2019
Bedrijfsuitje naar Dublin
Na verschillende bedrijfsuitjes in het binnen en -buitenland die door Chris en Peter waren verzorgd, was nu de beurt aan Bas om het uitje te ...