Conversie
Een conversie vindt plaats op het moment dat er een doel bereikt wordt. Vaak wordt een conversie direct gelinkt aan een verkoop/aankoop, terwijl dit in de essentie niet altijd zo is. Een conversie kan namelijk ook een aanvraag van informatie zijn, of het downloaden van een prijslijst/brochure zijn. Vaak wordt het verzamelen van een e-mailadres, een telefoonnummer of een contactformulier een lead genoemd. Een doel bij een conversie is erg vaak een aankoop/verkoop, vandaar dat de meeste mensen dit ook denken.
Lead
Zoals ik zojuist al in het kort vertelde is een lead vaak een tussenstap/hulpmiddel om in een later stadium een aankoop te realiseren. Het ene bedrijf kan een lead als conversie zien, het andere bedrijf ziet pas een conversie als er een aankoop gedaan is. De conversie vindt dan plaats in een later stadium.
Conversies zijn heel erg makkelijk te scheiden! Bij het bedrijf dat een aankoop als conversie ziet is er sprake van harde conversie, harde conversie is een vorm van conversie waarbij deze direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.
Het bedrijf dat een lead (verzamelen van een e-mailadres bijv.) als een conversie ziet maakt gebruik van zachte conversie. Deze vorm van conversie draagt niet meteen bij aan het bedrijfsresultaat. Wanneer de klant via een gedownloade brochure (lead) uiteindelijk tot aankoop overgaat, is er financieel resultaat.
Er wordt vaak gebruik gemaakt van zachte conversie, omdat de klant dan niet meteen tot aankoop over hoeft te gaan. Je verplicht de klant niets en de drempel tot het bekijken van of informeren naar jouw product wordt lager.
Reacties
Reageer op dit bericht