AVG checklist

Door: Peter
En dan is het bijna 25 mei en is het voor veel mensen (en bedrijven) nog steeds niet duidelijk wat de nieuwe AVG wet precies inhoudt. In deze blog ga ik in op concrete middelen om te voldoen aan de AVG wet die a.s. vrijdag dus van kracht wordt.

Alvast ter voorbereiding en antwoord op jouw vraag met betrekking tot de AVG. Hierbij even concreet de actiepunten voor het gereedmaken van jouw website voor de AVG wetgeving:  

  • Maak een privacy statement op en plaats hem op je website. Via deze tool kun je handig een Privacy Statement opstellen
  • Heb je ten minste een contactformulier op je website? Dan wordt er dus data over het internet verstuurd. Installeer dan een SSL certificaat (https://). 
  • Heb je een contactformulier? Zorg er dan voor dat er een vinkje toegevoegd wordt dat mensen akkoord gaan met het privacy statement. Zo ben je ingedekt wanneer je de data vervolgens opslaat in je database. 
  • Gebruik je cookies op je website zoals Hotjar, Google Analytics, Facebook of andere trackingsoftware? Installeer dan een cookieplugin om mensen akkoord te laten gaan met alle cookies op je website of laat Google Analytics anoniem data op slaan. Dat kun je (laten) doen door de trackingcode aan te passen. 
  • Een verwerkersovereenkomst tekenen met je verwerkers (hostingpartij, accountant etc). Onder de AVG verordening zijn wij als hoster een dataverwerker en heb je dus een overeenkomst nodig met ons. 

Nog twee antwoorden op veel gestelde vragen:

  1. Als het om je eigen klant gaat is een verwerkersovereenkomst niet nodig. Je hebt wel een privacy statement nodig. 
  2. De AVG maakt geen onderscheid tussen zakelijke en particulieren klanten. Dezelfde regels gelden voor beiden.

Graag horen we van je, of we iets kunnen betekenen in bovenstaand. 

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

27 september 2022
Social media marketing uitbesteden: is dat verstandig?
Social media leveren bedrijven steeds meer klantinteractie, leads en omzet op. Daarom willen veel ondernemers, groot en klein, hun marketing ...
19 augustus 2022
Instagram reels muziek niet beschikbaar?!
Misschien heb je het al ervaren? Je wilt een Instagram Reels plaatsen en je kunt niet je gewenste muziek toevoegen. Dan heb ik de oplossing ...
09 augustus 2022
Lokaal beter vindbaar zijn in Google? Zo doe je dat!
Of je bedrijf lokaal vindbaar is, is volgens Google gebaseerd op drie factoren. Dat zijn: relevantie, afstand en bekendheid. Hoe je flink ...