In dit overzicht geven wij een aantal functies weer waar je meteen mee aan de slag kunt. Deze ‘low hanging fruits’ kunnen meteen geplukt worden, waardoor je meteen al veranderingen gaat toepassen in jouw weergaves voor preciezere resultaten!
1. Doelgroepsrapport
De basis van Google Analytics begint hier, dit dashboard zie je altijd bij het hoofdmenu, en geeft je direct informatie over jouw website. Denk hierbij aan gegevens als: bezoeken, unieke bezoekers, paginaweergaven, pagina’s per bezoek, gemiddelde bezoekduur, bouncepercentage en nieuwe bezoeken.
2. Bron/medium
Met het fenomeen bron/medium kun je gemakkelijk zien wat de bron van jouw verkeer is, en via welk medium dit bezoek tot stand is gekomen. Wat moet je hier nou onder verstaan? De bron geeft aan waar het verkeer vandaan komt. Dit kan een zoekmachine zijn (Google) of een domein (Voorbeeld.nl). Het medium wordt bepaald door de manier van verwijzen. Als er op een advertentie wordt geklikt op Google, is dit vaak een betaalde verwijzing (CPC). Cost per Click houdt dus in dat er voor elke klik een bepaald bedrag wordt betaald aan de bron van het verkeer. Voorbeelden van een bron/medium zijn: google/organic, voorbeeld.nl/cpc. Met behulp van deze tool kun je gemakkelijk achterhalen waar je verkeer vandaan komt, en op welke manier de bezoekers hier zijn gekomen!
3. Periodieke rapportage
Bij het eerste kopje ‘Doelgroepsrapport’ schreef ik al over een rapportage en de statistieken hiervan. In Google Analytics heb je ook de mogelijkheid om een bepaalde periode te selecteren. Vaak wordt er een maand geselecteerd als periode, welke je kunt vergelijken met een andere periode!
4. Geografische rapportage
In deze rapportage is er eenvoudig te zien vanuit welke landen de bezoekers afkomstig zijn. Deze informatie kan erg nuttig zijn. Wanneer jouw website namelijk Nederlands is, en je hebt een groot aantal bezoekers uit Duitsland, kun je overwegen om je website te laten vertalen in het Duits om zo meer conversies of leads te genereren. Een lead is niet direct een verkoop, maar bijvoorbeeld het verzamelen van contactgegevens, die kunnen helpen om daadwerkelijk een conversie te realiseren. Hieronder is er een weergave van een dergelijk rapport. Dit rapport geeft het aantal sessies aan, het percentage nieuwe sessies en het aantal nieuwe gebruikers. In dit voorbeeld is alleen de acquisitie van het verkeer te zien, er zijn nog meer gegevens beschikbaar als het bouncepercentage, gemiddelde bezoekersduur etc.
5. Browser en besturingssysteem rapportage
Via Google Analytics is het ook mogelijk om te bekijken met welk browser en besturingssysteem de bezoeker de website bezoekt. In het voorbeeld hieronder wordt laten zien welke browsers de bezoekers van deze bepaalde website gebruiken. Het overgrote deel van de bezoekers in dit voorbeeld gebruikt Chrome. Wanneer je er voor zorgt dat de website optimaal werkt voor Chrome gebruikers, weet je zeker dat de customer journey beter is dan wanneer je dit niet doet!
Reacties
Reageer op dit bericht