De 5 meest gebruikte weergavefuncties van Google Analytics

Door: Mike
Je hebt er vast wel eens van gehoord, ‘Google Analytics’. Voor menig persoon een raadsel, voor anderen een super praktische tool om de statistieken van je website in een overzicht te monitoren!

In dit overzicht geven wij een aantal functies weer waar je meteen mee aan de slag kunt. Deze ‘low hanging fruits’ kunnen meteen geplukt worden, waardoor je meteen al veranderingen gaat toepassen in jouw weergaves voor preciezere resultaten!


1. Doelgroepsrapport

De basis van Google Analytics begint hier, dit dashboard zie je altijd bij het hoofdmenu, en geeft je direct informatie over jouw website. Denk hierbij aan gegevens als: bezoeken, unieke bezoekers, paginaweergaven, pagina’s per bezoek, gemiddelde bezoekduur, bouncepercentage en nieuwe bezoeken.




  • Bezoeken: Dit is het aantal bezoeken van actieve sessies, na 30 minuten inactiviteit op een website, wordt bij terugkomst een nieuw bezoek ‘gemeten’.
  • Unieke bezoekers: Er kunnen in een periode natuurlijk meerdere bezoeken worden gedaan door een bezoeker. Bij unieke bezoekers worden herhalingsbezoeken dus niet meegeteld.
  • Paginaweergaven: Dit zijn het aantal weergaven op alle pagina’s van de website, herhalingsweergaven tellen hier ook mee.
  • Pagina’s per bezoek: Het gemiddeld aantal pagina’s dat per bezoek bezocht wordt, herhalingsweergaven tellen hier ook mee.
  • Gemiddelde bezoekduur: De gemiddelde tijd die een gebruiker spendeert op de website tijdens een sessie.
  • Bouncepercentage: Dit is het percentage bezoekers die slechts op de landingspagina terecht komt (en dus 1 pagina bezoekt) en weer vertrekt.
  • Nieuwe bezoeken: Het aantal bezoeken dat als een nieuw bezoek wordt gezien.


2. Bron/medium

Met het fenomeen bron/medium kun je gemakkelijk zien wat de bron van jouw verkeer is, en via welk medium dit bezoek tot stand is gekomen. Wat moet je hier nou onder verstaan? De bron geeft aan waar het verkeer vandaan komt. Dit kan een zoekmachine zijn (Google) of een domein (Voorbeeld.nl). Het medium wordt bepaald door de manier van verwijzen. Als er op een advertentie wordt geklikt op Google, is dit vaak een betaalde verwijzing (CPC). Cost per Click houdt dus in dat er voor elke klik een bepaald bedrag wordt betaald aan de bron van het verkeer. Voorbeelden van een bron/medium zijn: google/organic, voorbeeld.nl/cpc. Met behulp van deze tool kun je gemakkelijk achterhalen waar je verkeer vandaan komt, en op welke manier de bezoekers hier zijn gekomen!


3. Periodieke rapportage

Bij het eerste kopje ‘Doelgroepsrapport’ schreef ik al over een rapportage en de statistieken hiervan. In Google Analytics heb je ook de mogelijkheid om een bepaalde periode te selecteren. Vaak wordt er een maand geselecteerd als periode, welke je kunt vergelijken met een andere periode!


4. Geografische rapportage

In deze rapportage is er eenvoudig te zien vanuit welke landen de bezoekers afkomstig zijn. Deze informatie kan erg nuttig zijn. Wanneer jouw website namelijk Nederlands is, en je hebt een groot aantal bezoekers uit Duitsland, kun je overwegen om je website te laten vertalen in het Duits om zo meer conversies of leads te genereren. Een lead is niet direct een verkoop, maar bijvoorbeeld het verzamelen van contactgegevens, die kunnen helpen om daadwerkelijk een conversie te realiseren. Hieronder is er een weergave van een dergelijk rapport. Dit rapport geeft het aantal sessies aan, het percentage nieuwe sessies en het aantal nieuwe gebruikers. In dit voorbeeld is alleen de acquisitie van het verkeer te zien, er zijn nog meer gegevens beschikbaar als het bouncepercentage, gemiddelde bezoekersduur etc.



5. Browser en besturingssysteem rapportage

Via Google Analytics is het ook mogelijk om te bekijken met welk browser en besturingssysteem de bezoeker de website bezoekt. In het voorbeeld hieronder wordt laten zien welke browsers de bezoekers van deze bepaalde website gebruiken. Het overgrote deel van de bezoekers in dit voorbeeld gebruikt Chrome. Wanneer je er voor zorgt dat de website optimaal werkt voor Chrome gebruikers, weet je zeker dat de customer journey beter is dan wanneer je dit niet doet!



Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

02 mei 2024
Webshop met Texelse producten online
Deze week hebben we een Texelse mijlpaal behaald samen met VVV Texel!
20 december 2023
Welkom in onze vernieuwde showroom
Misschien heb je het al gespot? In ons kantoor in Den Burg hebben wij een nieuwe showroom voor bedrijfskleding. Onze collecties worden ...
20 december 2023
Kerstpakketten bestellen
Zoek je naar het perfecte kerstpakket voor je medewerkers of relaties? Ontdek ons gevarieerde kerstassortiment voor 2023!