De groei van het gebruik en bezit van mobiele apparaten heeft een enorme stijging doorgemaakt de afgelopen jaren. Wanneer de consument een aantal jaar geleden iets wilde bestellen, ging dit meestal via desktop. De technologieën worden steeds innovatiever wat tot (meer) aankopen via de tablet leidde. Op dit moment is mobiel één van de toonaangevende apparaten om aankopen via te doen.
Drukke levens zorgen ervoor dat mensen liever tv kijken wanneer het hen uitkomt. Ze willen niet langer gebonden zijn aan het tijdstip dat het programma wordt uitgezonden. Zeker het jongere publiek kijkt hierdoor steeds vaker tv, series en films via de smartphone of met de tablet op schoot. Ze kiezen dus voor een andere device.
Tablets en smartphones worden aangeduid als de vervangers van de first screen, de televisie. Deze trend is mede ontstaan door het feit dat steeds meer internet- en televisieproviders ‘on demand’ visuals realiseren. De televisie zal op korte termijn natuurlijk niet verdwijnen, maar de kans dat de smartphone in de toekomst als first screen wordt gebruikt, wordt steeds groter.
Waar vroeger campagnes, websites en uitingen slechts gericht waren op desktop, zie je tegenwoordig dat bijna alle marketinginstrumenten geoptimaliseerd zijn voor mobile. De campagnes worden meestal op allerlei devices uitgezet, wat de term ‘multiscreen’ mooi weergeeft.
Ook Crossdevice tracking wordt door de ontwikkelingen van mobile steeds beter mogelijk. Denk aan het affiliate marketing model, waarbij een bezoeker van website X op de site van een tour operator terecht komt door de advertentie op website X, een vakantie bekijkt (op de smartphone bijvoorbeeld), en vervolgens boekt via de laptop.
Wanneer de bezoeker via website X verwezen wordt naar de tour operator, die advertentieruimte beschikbaar stelt voor deze tour operator, wordt dit gemeten. Website X, die haar ruimte beschikbaar stelt, hoort bij een boeking een commissie te ontvangen, omdat website X als laatste verwezen heeft naar de tour operator. Deze gebeurtenis wordt gemeten, maar wanneer op een ander apparaat daadwerkelijk geboekt wordt, loopt website X haar commissie mis.
Door middel van crossdevice tracking, welke technologie nu flinke stappen doormaakt, is het mogelijk om dit soort situaties te voorkomen..
Het internet of things is een interessante ontwikkeling, waarbij er steeds meer processors, chips, systemen en andere semi-intelligente apparaten verbonden zijn met het netwerk. Deze apparaten nemen de meerderheid op het internet in, ten opzichte van de mensen bediende apparaten als de smartphone, tablet en dekstop. Het ‘internet der dingen’ zorgt ervoor dat data direct effectief ingezet kan worden bij het publiek en voor interactie zorgt.
Zo kan je met behulp van beacons push notificaties sturen via mobile. Deze vorm van mobile marketing maakt mooi gebruik van crosschannel, waarbij online push notificaties kunnen leiden tot een aankoop offline, in een winkel of restaurant bijvoorbeeld.
Reacties
Reageer op dit bericht